Concentratieproblemen? Niet meer als je dit gelezen hebt

HomeConcentratieproblemen? Niet meer als je dit gelezen hebt

 

Ik las laatst een interessant boek met de titel “1 Ding”. De schrijver heeft bij veel grote bedrijven gewerkt, heeft dat heel goed gedaan en wil andere mensen en kinderen leren hoe ze dat ook kunnen doen. Hij doet dat door boeken zoals deze te schrijven.

We leven in een wereld waar veel gebeurt en nieuwe dingen uitgevonden worden. Door telefoons en tablets kunnen we veel makkelijker met anderen in contact komen en blijven. Whatsapp, Snapchat, Instagram, Facebook, Spotify… we zijn er dagelijks mee bezig. Prima natuurlijk, want van personen en dingen kan je leren, en sport en hobby’s helpen je gezond van geest en fit te blijven.

Maar er is ook een nadeel van zoveel leuke dingen om ons heen. Dat is als er dingen gedaan moeten worden.
Kinderen, maar ook (jong)volwassenen, vinden het vaak lastig om geconcentreerd bezig te blijven. Mijn zoontje kreeg op de basisschool te horen dat hij concentratieproblemen had. We zijn op advies van school naar een cursus ‘Concentreren kan je leren’ gegaan, speciaal voor kinderen. Het doel van deze cursus was beter op te kunnen letten op school. Er werd spelenderwijs een poging gedaan de kinderen te laten concentreren.

Toen coach Rudy van ‘Meer Dan Bijles’ er over hoorde stelde hij mij een simpele vraag: “Speelt hij graag op de Playstation?” “Ja!” was het antwoord (natuurlijk). Daarna vroeg hij mij of het wel eens gebeurde dat ik hem tijdens het gamen riep, maar hij niet reageerde. Ja vaak genoeg, antwoordde ik. “Zie je”, zei Rudy, “hij kan dus wel degelijk goed concentreren!”

Concentreren hoeft dus helemaal niet aangeleerd te worden, kinderen en (jong)volwassenen kunnen dat feilloos. Er zijn alleen momenten waarbij er meer sprake is van afleiding dan anders. Mijn hulpvraag was dan ook of ze mijn zoontje konden leren om zich zelf te betrappen als hij afgeleid raakt. Als je dat namelijk kan, kan je actie ondernemen op je afleiding, zodat je weer geconcentreerd verder kan met wat gebeuren moet.

Je moet dus niet aan de slag gaan met concentreren, maar met het afleiden. En dat wordt allemaal een stuk makkelijker als je het volgende begrijpt en onthoudt:

1 Ding is nú belangrijk, al het andere is afleiding!

Dat is bijna te simpel om te begrijpen natuurlijk. Ik ga nog een stapje verder. Wedden dat je altijd afgeleid raakt wanneer het volgende aan de hand is: Waar je mee bezig bent is een ‘moetje’, waar je door afgeleid raakt is een ‘willetje’.

Ik zal het uitleggen. Echte afleiding komt altijd door dingen die je graag wilt doen, of op dat moment liever wilt dan waar je nu mee bezig bent. Waar je mee bezig bent noem ik daarom een ‘moetje’ en waardoor je afgeleid wordt een ‘willetje’. Want zou je met een ‘willetje’ bezig zijn, zoals spelen op de Playstation, dan wordt je niet afgeleid, behalve door iets wat je op dat moment nóg liever wilt, bijvoorbeeld even een snoepje pakken, of even uit het raam kijken als je een politiesirene hoort.

Een kleine uitzondering hierop lijken zorgen. Soms ben je er met je hoofd niet bij, zeggen anderen dan. Je denkt dan telkens aan iets waar je je zorgen over maakt, en dat is altijd iets wat juist geen “willetje” is. Vraag je dan af, kan ik daar nu iets aan doen en moet het echt nu gedaan worden omdat het straks te laat is? Ja, dan moet je het nu doen, anders doe je het meteen als eerste na al je “moetjes”

De volgende puntjes zullen je helpen met dat ene ding bezig te blijven

  • Denk iedere dag na, wat zijn de ‘moetjes’ van vandaag
  • Schrijf de “moetjes” op, of spreek met iemand die bij jou blijft af wat deze zijn
  • Denk ook na over de “willetjes” van vandaag
  • Doe altijd eerst een “moetje” voordat je een “willetje” doet. Zeg altijd, als ik dit ‘moetje’ gedaan heb, dan mag ik daarna dit ‘willetje’ als beloning
  • Probeer steeds meer ‘moetjes’ te doen voordat je naar de ‘willetjes’ gaat.
  • Als je het heel zwaar vindt, dan helpt het om met een timer te werken. Wat ik ideaal vind, is 40 minuten ‘moetjes’, 20 minuten ‘willetjes’ (je kan dan ook even naar de wc, wat drinken, even de benen strekken, je app-jes of email lezen enzo.)
  • Heel belangrijk dus: Bedenk altijd van te voren wanneer je de ‘moetjes’ gaat doen, maar óók wanneer je de ‘willetjes’ gaat doen

Zie je nou wel? Er zijn helemaal geen concentratieproblemen, want:

Concentreren kan je! En omgaan met afleiding kan je leren.

2017-08-18T18:39:54+00:00